بازدیدها: 0

شاک ویو تراپی در فیزیوتراپی

شاک‌ویوتراپی یا ESWT روش درمانی غیرجراحی است که  که برای بهبود التهاب مزمن فاشیای کف پا و



، التهاب تاندون آشیل، آرنج تنیس بازان، تاندونیت شانه و سایر دردها التهابات تاندونی مزمن به کار می‌رود و انجام ان طی هر جلسه تنها 18 دقیقه طول می‌کشد. در روش شاک ویو تراپی از انرژی امواج صوتی برای تحریک بدن به منظور آغاز فرآیند موسوم به نئوواسکولاریزاسیون در بخش‌های خاصی از بدن استفاده می‌شود. نئوواسکولاریزاسیون به معنای تشکیل مویرگ‌های جدید خونی می‌باشد که موجب خونرسانی بیشتر به محل مورد نظر می‌شود.

کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته شمیم با مدیریت دکتر حیدر سعادتی، از دستگاه شاک‌ویو دورنیر (Dornier) برای درمان دردهای عضلانی، درد و التهاب تاندون شانه، شانه منجمد، آرنج (تنیس البو و گلف البو)، ساق پا، زانو، مفصل لگن و ران، آشیل و خار پاشنه واختلال نعوظ مردان با شاک‌ویو استفاده می‌کند، شاک‌ویو دورنیر (Dornier) بالاترین انرژی خروجی را ارائه می‌دهد که در ضمن قابل تغییر نیز می‌باشد و در ضمن از اولتراسوند برای دیدن بافت آسیب دیده استفاده می‌کند که این امکان را فراهم می‌کند که امواج شوکی مستقیماً و فقط بافت آسیب دیده را مورد هدف قرار دهند.برای آگاهی از اینکه آیا درمان شاک‌ویوتراپی مناسب مشکل شما می‌باشد و مشاوره با متخصصین ما یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02126722003  و 02126722004 تماس حاصل فرمایید.

شاک‌ویو‌تراپی چگونه عمل می‌کند؟


شاک‌ویوتراپی در واقع امواج صوتی هستند که ممکن است شما صدای آن‌ها را مانند صدای رعد و برق یا صدای هواپیمای جت بشنوید. این امواج می‌توانند انرژی زا منتقل کنند، همانطور صدای جت می‌تواند شیشه‌ها را بلرزاند و بشکند. درمان با شاک‌ویوتراپی بدون درد و ایمن است. در درون دستگاه شاک‌ویو، یک شاخک پتابشی که با سرعت بالایی در حال حرکت است، امواج شاک‌ویو را به سر دسته‌ی دستگاه منتقل می‌کند و سپس این امواج به ناحیه مورد نظر از بدن منتقل می‌شوند.امواج شاک‌ویو که به بدن منتقل می‌شوند، موجب تشکیل مویرگ‌های جدید (نئوواسکولاریزاسیون) در محل اتصال تاندون به استخوان می‌شوند. با تشکیل مویرگ‌های جدید، خونرسانی به ناحیه آسیب دیده بیشتر می‌شود و در نتیجه ترمیم و بازسازی بافت‌ها در محل اتصال استخوان و تاندون، سریع‌تر صورت می‌گیرد. در تحقیقات پزشکی، ثابت شده است که شاک‌ویوتراپی  موجب تحریک بدن برای آزادسازی فیبروبلاست‌ها و استئوبلاست‌ها می‌شود.  که این امر تاثیر مهمی در ترمیم بافت‌های همبند (مانند تاندون‌ها و رباط‌ها)  و تشکیل بافت جدید استخوانی دارد.

مزایای شاک‌ ویو تراپی عبارتند از:

  • کاهش سریع و قابل توجه درد
  • بهبود دامنه‌ی حرکتی مفاصل
  • شکسته شدن رسوبات کلسیم و زائده‌های استخوانی
  • تحریک بدن برای بازسازی اتصال تاندون و استخوان

شاک‌ویو‌تراپی برای درمان چه مشکلاتی کاربرد دارد؟


شاک‌ویوتراپی می‌تواند در درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات اسکلتی-عضلانی باشد. اصلی‌ترین نواحی که این روش درمانی برای آن به کار می‌روند، نواحی اتصال تاندون‌ها و رباط‌هابه استخوان در نزدیکی مفاصل اصلی بدن هستند، از جمله در نواحی:

  • فاسیت پلانتار (التهاب فاسیای پلانتر در کف پا یا خارپاشنه)

  • تاندون آشیل (فرسایش تاندون آشیل)

  • شانه (التهاب تاندون روتاتور کاف همراه با، یا بدون رسوب کلسیم)

  •   آرنج (آرنج تنیس باران یا آرنج گلف بازان)

  • درد ساق پا یا سندرم استرس تیبیال میانی

  • شاک ویو تراپی زانو (التهاب تاندون کشکک زانو)

 

  • بیماری دوپویترن
  • شکستگی فشاری
  • آسیب‌های مفصلی
  • درد عضلانی

شاک‌ویو دورنیر (Dornier)


ما از شاک‌ویو دورنیر استفاده می‌کنیم. شاک‌ویو دورنبر دارای تاییدبه کلاس III از سازمان FDA برای درمان فاسیت پلانتر مزمن است. دستگاه شاک‌ویو دورنیر با کیفیت‌ترین دستگاه فوق مدرن شاک‌ویو در بازار است.

ویژگیهای شاک‌ویو دورنیر (Dornier)

کلینیک ما به سه دلیل اصلی از دستگاه دورنیر برای انجام شاک‌ویوتراپی استفاده می‌کند:

  1. دستگاه دورنیر در حین انجام درمان از امواج اولتراسوند استفاده می‌کند: استفاده از تصاویر اولتراسوند بدین معناست که پزشک می‌تواند محل دقیق آسیب دیدگی را به دقت ببیند، برسی کند و طی درمان، این ناحیه را هدف قرار دهد. در این صورت، امواج شاک‌ویو دقیقا به ناحیه‌ای که باید، فرستاده می‌شوند و می‌توان از موفقیت درمان اطمینان داشت.
  2. دستگاه دورنیرف مشکل التهاب تافون فاسیای پلانتار را با فرستادن امواج به تاندون از کنار پاشنه، درمان می‌کند. سایر دستگاه‌های شاک‌ویو، امواج شاک‌ویو را از پایین پاشنه ارسال می‌کنند و امواج از پایین به سمت بالا و استخوان پاشنه می‌روند. اما ما نمی خواهیم که استخوان پاشنه را هدف قرار دهیم و به آن آسیبی بزنیم. در این حالت هیچ نیازی به اعمال بیهوشی‌های غیر ضروری یا استفاده از آرام بخش تزریقی نیست.
  3. دستگاه دورنیر یک دستگاه شاک‌ویو فوق پیشرفته با تنظیمات گسترده‌ای برای میزان نفوذ و عمق نفوذ امواج می‌باشد. با کمک این تنظیمات پزشک می‌تواند، نحوه‌ی عملکرد دستگاه را دقیقا بر اساس مشکل و آسیبی که قرار است درمان شود، تنظیم کند. دستگاه دورنیر، دارای انعطاف پذیری بالایی است و مانند سایر دستگاه‌ها، یک موج ثابت و همیشگی را برای تمامی شرایط گوناگون تولید نمی کند.

برتریهای شاک‌ویو دورنیر (Dornier) به سایر شاک‌ویو‌ها

دستگاه دورنیر قابلیت تولید امواج شاک‌ویو با انرژی کم و انرژی بالا را دارد. در تمامی درمان‌های شاک‌ویو از امواج کم انرژی استفاده نمی شود. برای مثال در درمان التهاب فاسیای پلانتار (خار پاشنه) باید از امواج شاک‌ویو با انرژی بالا استفاده شود و تنها این روش است که مورد تایید ساززمان FDA می‌باشد. امواج پرانرژی شاک‌ویو موجب شکل گیری حفره‌ها یا آسیب‌های میکروسکوپی در بافت هدف شده و بدین ترتیب بدن را برای تولید فیبروبلاست‌های جدید تحریک می‌کند و تاندون به طور طبیعی ترمیم می‌شود. امواج شاک‌ویو همچنین بر روی گیرنده‌های عصبی تاثیر می‌گذارد.

امواج شاک‌ویو با انرژی کم تنها می‌تواند بر گیرنده‌های عصبی تاثیر بگذارد. درمان با امواج کم انرژی را نمی توان با اعمال بیحسی موضعی انجام داد، چرا که تزریق بی حسی موضعی تاثیر امواج شاک‌ویو را خنثی می‌کند. این موضوع بدین معناست که بیمار ناچار است که درد ناشی از درمان با امواج شاک‌ویو را تحمل کند و تنها تا جایی می‌توان سطح انرژی امواج را بالا برد که بیمار تحمل درد را داشته باشد. از طرف دیگر برای درمان با امواج کم انرژی به تعداد جلسات درمانی بیشتری نیاز است.

در چه مرحله‌ای از بیماری باید شاک‌ویو‌تراپی را شروع کرد؟

 اگر بیش از 6 ماه است که از آسیب یا دردی که دارید گذشته است و در این زمان روش‌های درمانی غیرجراحی را امتحان کرده و به نتیجه‌ای نرسیده‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر شاک‌ویوتراپی را انجام دهید. طبیعی است که شما در این مورد اهمال کاری و دفع وقت کنید، اما باید بدانید که در مورد آسیب‌های تاندونی و التهاب تاندون، ازدست دادن زمان کار خوبی نیست، چرا که استفاده کردن از تاندون آسیب دیده و در حال فرسایش می‌تواند موجب بروز آسیب بیشتر به تاندون شود.علاوه بر اینف در صورتی که آسیب شما نادیده گرفته شده و برای درمان آن اقدام نشود، به مشکلات دیگری دچار خواهید شد. برای مثال در صورتی که پاشنه‌ی  پای شما دردناک باشد، ممکن است به طور ناخودآگاه و برای محافظت از بدن خود، روی پنجه‌ی پا و یا به حالت لنگان راه بروید. این حرکات غیرطبیعی، با مرور زمان به زانو، لگن و پایین کمر شما فشار وارد می‌کند و یا حتی ممکن است همین عارضه (درد پاشنه) در پای دیگر نیز بروز کند. بنابراین در صورتی که یک عارضه‌ی مزمن درمان نشود، مشکلات جبرانی دیگر بروز می‌کنند.

شاک‌ویو‌تراپی در کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته دکتر سعادتی


قبل از شاک‌ویو‌تراپی

متخصصین ما در ابتدا به طور کامل شما را ارزیابی و معاینه می‌کنند و در صورت نیاز آزمایشات یا عکسبرداری‌های تشخیصی را تجویز می‌کنند تا بتوانند بهترین برنامه‌ی درمانی مناشب برای شما را تعیین کنند. متخصصین ما می‌توانند به شما مشاوره داده و کمک کنند که با توجه به شرایطی که دارید، در مورد برنامه‌ی درمانی خود تصمیم صحیحی بگیرید. تگر شاک‌ویوتراپی، روش مناسبی برای شما باشد، دیگر نیازی به تاخیر انداختن درمان نیست. ما به خوبی درک می‌کنیم که شما به خاطر کشیدن درد، در شرایط سختی هستید و ما تمام سعی خودمان را می‌کنیم که درمان شما سریع‌تر صورت گیرد و جلسات درمانی شما نیز درزمانی باشد که با برنامه‌ی کارهای روزانه شما تداخل نداشته باشد.

فرآیند شاک‌ویو  درمانی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای شاک‌ویوتراپی این است که این درمان به صورت غیر تهاجمی و غیر جراحی و در خارج از بدن صورت می‌گیرد. از ان جایی که این روش غیر تهاجمی است، آسیبی به بدن نمی زند و دوره‌ی بهبودی طولانی مدتی ندارد و تقریبا نیازی به گرفتن مرخصی از محل کار نیز نیست. هیچ کدام از این موارد در مورد روش‌های جراحی صادق نیستند.طی جلسه‌ی درمانی، شما به راحتی روی تخت دراز می‌کشید. برای اطمینان از راحتی شما، از بیحسی موضعی استفاده می‌شود و تکنسین شما در تمام طول جلسه اطمینان حاصل می‌کند که دردی ندارید. تکنسین در ابتدا برای تعیین محل هدف که همان محل آسیب دیده است، از تصاویر اولتراسوند استفاده می‌کند. سپس امواج شاک‌ویو به این ناحیه فرستاده می‌شوند. در حین انجام شاک‌ویوتراپی شما صدایی شبیه به ضربات کوچک و مکرر را می‌شنوید.

بعد از شاک‌ویو‌تراپی و دوره بهبودی

شاک‌ویو‌تراپی بدن شما را وادار می‌کند که در محل بروز آسیب دیدگی، سلول‌های بافتی جدید تولید کند و ناحیه آسیب دیده را ترمیم کند.  اغلب بیماران، طی سیزده هفته‌ی پس از درمان، کاهش درد قابل توجهی خواهند داشت. در 20 درصد از بیماران، لازم است که پس از هفته‌ی شانزدهم، دوره‌ی درمانی مجددا تکرار  شود. بهترین نکته در مورد شاک‌ویوتراپی این است که برخلاف روش جراحی، در این روش دیگر لازم نیست برای آن که بهبودی پیدا کنید و بهتر شوید خود را در شرایط سخت قرار دهید و موقتا حالتان بدتر شود. همچنین لازم نیست مدت زمان زیادی از کار خود مرخص شوید و یا دوره‌ی بهبودی دردناکی را پشت سر بگذارید.

نتیجه درمان با شاک‌ویو

هرچند نمی توان به طور کلی پیش بینی کرد که هر بیمار به روش شاک‌ویوتراپی چگونه پاسخ می‌دهد، اما بسیاری از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان دهنده‌ی درصد موفقیت بین 65 تا 95 درصدی این روش (با میانگین 80 درصد) هستند.اغلب بیماران پس از اولین جلسه‌ی درمان با شاک‌ویو، تاثیرات آنرا مشاهده می‌کنند که البته این تاثیرات موقتی هستند. برای آن که بتوانید به نتایج ماندگار و بلند مدت دست یابید، معمولا توصیه می‌شود که بین 6 تا 8 جلسه شاک‌ویو‌تراپی را انجام دهید. تعداد دقیق جلسات به مشکل خاص شما و شدت ان بستگی دارد. بازسازی و ترمیم بافت معمولا بعد از گذشت چند روز از درمان، آغاز می‌شود. هرچند در این مرحله بیمار احساس بهبودی می‌کند، اما بهبودی واقعی و نتایج نهایی درمان ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از درمان، مشخص شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید