بازدیدها: 0

درد کمر یک اختلال عضلانی اسکلتی بسیار شایع است که شامل درد و گرفتگی‌های مکرر گردن شده و درد آن می‌تواند از درد خفیف تا درد شدید در طول زمان متغیر باشد. درد کمر دلایل متعددی دارد از بلند کردن ناصحیح اجسام سنگین گرفته تا قرار گرفتن در یک حالت بدنی به مدت طولانی. اضطراب و استرس می‌تواند کمر درد را تشدید کند. به ندرت این درد مشکلات خطرناکی را به وجود می‌آورد. درد کمر در بیشتر مردم اگر به درستی کنترل و مدیریت شود به سرعت بهبود می‌یابد.

در کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته شمیم با مدیریت دکتر حیدر سعادتی در مرحله اول  بیمار ارزیابی می‌شود. سپس دکتر فیزیوتراپی دلایل ابتلا به کمر درد را بررسی کرده و روش‌های پیشگیری از بروز دوباره این درد را مورد توجه قرار می‌دهد. آنان طیفی از روش‌های درمانی که می‌تواند در درمان اصولی و قطعی کمر درد مؤثر باشد را به شما ارائه خواهند کرد. این روش‌ها عبارتند از: استئوپاتی، درمان‌های دستی ، استئوپاتی، میکروواس تراپی، الکترو تراپی (TENS)، اولتراسوند تراپی، شاک‌ویو تراپی، لیزر تراپی و طب سوزنی. دکتر فیزیوتراپی تمرینات ورزشی را که می‌تواند در کاهش درد مؤثر باشد به شما آموزش خواهد داد. جهت مشاوره درباره علت درد کمر خود یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02126722003  و 02126722004 تماس حاصل فرمایید.

 


کمر درد غالباً با علائم دیگری همراه است که می‌تواند در مشخص کردن علت ایجاد آن مفید باشد. برای مثال:

گرفتگی یا اسپاسم کمر

معمولاً کمر درد یک روز پس از انجام فعالیت‌های شدید یا فعالیت‌هایی که نیاز به چرخش دارد آغاز می‌شود و منجر به گرفتگی یا اسپاسم عضلات کمر می‌شود. عضلات کمر، باسن و ران‌ها غالباً دردناک شده و دچار گرفتگی و خشکی می‌شود. در صورت فشار یا لمس کمر در این نواحی درد احساس می‌شود.

فیبرومالاژی

در فیبرومالاژی علاوه بر کمر درد، نواحی دیگری در گردن، شانه‌ها، زانوها و آرنج نیز به درد و گرفتگی دچار می‌شوند. علت درد کمر هم می‌تواند به شکل یک درد عمومی یا به شکل دردی سایشی و گرفتگی احساس شود که در هنگام صبح غالباً شدیدتر است. مردم معمولاً از احساس خستگی غیرعادی به خصوص در هنگام بیدار شدن گله دارند و نواحی خاصی از بدن آن‌ها دردناک می‌شود که به آنها نقاط حساس گفته می‌شود.

آرتروز ستون فقرات

آرتروز استئو آرتریت، همراه با کمردرد باعث می‌شود که در هنگام خم شدن به جلو دچار گرفتگی و مشکل شوید. این عارضه به مرور زمان و طی چندین سال شکل می‌گیرد.

آرتروز التهابی (اسپونیلیت آنکیلوزان)

در آرتروز التهابی (شامل اسپوندیلیت آنکیلوزان) درد در قسمت پایینی کمر احساس می‌شود که با گرفتگی و سفتی عضلات کمر، باسن یا هر دو در هنگام صبح همراه است. همچنین ممکن است درد و سفتی در گردن یا قفسه سینه ایجاد شده و احساس خستگی شدیدی در فرد ایجاد شود.

دیسک کمر (بیرون‌زدگی دیسک کمر)

افراد مبتلا به دیسک کمر شدید در برخی موارد درد شدیدی در قسمت پایین کمر خود احساس می‌کنند. اگر دیسک بر عصب فشار آورد، درد در پا هم گسترش می‌یابد. درد در هنگام چرخش یا خم شدن تشدید می‌شود.

تنگی کانال نخاع

در تنگی کانال نخاع، درد، بی‌حسی و ضعف بر پاها و کمر تأثیر می‌گذارد. علائم زمانی بدتر می‌شود که شما ایستاده‌اید یا راه می‌روید اما در هنگام نشستن یا خم شدن به جلو کاهش می‌یابد.

پوکی استخوان

این بیماری شایع با نازک و ضعیف شدن استخوان‌ها که راحت‌تر می‌شکنند، شناخته می‌شود. زمانی که مهره به دلیل شکستگی تحت فشار قرار می‌گیرد، بدن خم شده و قوزی شکل می‌شود که با درد در کمر همراه است. پوکی استخوان تا زمانی که باعث شکستگی نشود دردناک نیست.

سرطان در استخوان‌ها ستون فقرات یا در نزدیکی آن

ممکن است کمر درد بهبود نیابد و در هنگام دراز کشیدن تشدید شود. بیحسی، ضعف یا احساس گزگز در پاها آن را تشدید می‌کند. اگر سرطان در عصب‌های ستون فقرات که کنترل مثانه و روده را به عهده دارند گسترش یافته باشد ممکن است باعث بی‌اختیاری دفع ادرار و مدفوع شود (کنترل آن‌ها را از دست می‌دهید).

درمان کمر درد

استئوپاتی

استئوپاتی معمولاً شامل حرکات سریع با استفاده از اهرم دست روی مهره‌ها است و هدف از انجام آن کاهش فشار بر مفاصل و کاهش درد است. درمان دستی ستون فقرات از طریق روش‌های مختلف  انجام می شود که غالباً بدون درد بوده و شامل موارد زیر می‌شود:

درمان استئوپاتیک

درمان استئوپاتی قسمت پایین کمر شامل یک یا چند روش زیر می‌شود:

  • کانتر استرین: متخصصین ما محل دقیق بیشترین درد را در قسمت پایین کمر مشخص کرده و به آرامی بیمار را در وضعیتی قرار می‌دهند که بیشترین راحتی را احساس کند و سپس به آرامی بیمار را به حالت اولیه برمی‌گردانند.
  • سرعت بالا با دامنه کشش کم: حرکات با سرعت بالا و دامنه کششی کم که روی مفاصل اعمال می‌شود باعث کاهش محدودیت‌های حرکتی می‌شود.
  • ماساژ: ماساژهای متفاوت برای تحریک عضلات انجام می‌شود.
  • ماساژ ملایم: به کاهش کشیدگی و اسپاسم عضلات کمک می‌کند.
  • انرژی عضلانی: نیروی متقابل بر عضلات در حالی که در وضعیت و جهت مشخصی قرار دارند.
  • حرکت دادن بافت نرم: کشش ریتمیک، فشار عمقی یا ترکشن برای درگیر کردن عضلات اطراف ستون فقرات

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یک روش درمانی معتبر برای بسیاری از انواع کمر دردها یا به عنوان مکمل روش‌های دیگر درمانی است. ماساژ درمانی مزایای متعددی برای سلامتی افراد مبتلا به کمر درد دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • افزایش گردش جریان خون که عضلات و بافت‌ها را تغذیه کرده و هدف آن کاهش درد ناشی از انجام فعالیت‌های فیزیکی یا آسیب‌دیدگی‌های بافت نرم است.
  • کاهش تنش در عضلات که انعطاف‌پذیری را افزایش داده و درد ناشی از گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.
  • افزایش سطح اندورفین که می‌تواند به کاهش درد و تسریع روند بهبودی کمک کند.

شوک موج برون بدنی متمرکز

شاک‌ویو فوکوس یک موج متمرکز روی ستون فقرات ایجاد می‌کند که باعث افزایش گردش جریان خون و بهبود کشش بافت نرم شده و درد و گرفتگی عضلانی را در ناحیه کمر کاهش می‌دهد و همچنین باعث تسریع روند بهبودی می‌شود. از اثرات بالقوه دیگر شاک‌ویو تراپی متمرکز می‌توان به افزایش متابولیسم سلولی، شل شدن عضلات و افزایش دامنه حرکتی ستون فقرات و بالاتنه اشاره کرد.

میکروواس تراپی

میکروواس تراپی می‌تواند به کاهش درد کمر ناشی از بیماری‌های کمبود عروقی کمک کند. این بدان معناست که میکروواس تراپی گردش خون کافی ایجاد کرده و کمبود اکسیژن و مواد مغذی حیاتی دیگر را در عضلات کمر تأمین می‌کند.

الکترو تراپی

تحریک الکتریکی برای درمان کمر درد با انسداد انتقال مستقیم سیگنال‌های درد کار می‌کند. به علاوه تحریک الکتریکی باعث افزایش ترشح اندورفین که یک مسکن طبیعی است و در بدن تولید می‌گردد، می‌شود. تجهیزات مختلفی برای تحریک الکتریکی وجود دارد که هر کدام با فرکانس، شکل موج و تأثیر خاصی کار می‌کنند. تعدیل‌های الکتریکی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تحریک عصبی الکتریکی ترانسکاتانئوس (TENS) (که بسیار پر کاربرد است)
  • اولتراسوند تراپی
  • لیزر درمانی سرد

طب سوزنی

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن‌های نازک در نقاط مختلف کمر بوده و برای اهداف زیر انجام می‌شود:

  • افزایش سرعت سیگنال‌های الکترومغناطیسی
  • تحریک آزادسازی مخدرهای طبیعی
  • تغییر شیمیایی در مغز با تغییر ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی و هورمون‌های عصبی

تمرینات ورزشی برای درد کمر

برای بازتوانی ستون فقرات، علاوه بر درمان‌های غیرفعال، انجام تمرینات ورزشی فعال نیز ضروری است. معمولاً تمرینات ورزشی فرد مبتلا به کمر درد شامل موارد زیر می‌شود:

تمرینات کششی برای کاهش کمر درد

تقریباً همه افرادی که دچار کمردرد هستند باید یک یا دو مرتبه در روز حرکات کششی مربوط به عضلات همسترینگ را انجام دهند. تمرینات کششی عضلات همسترینگ بهتر است در یک زمان مشخص در روز انجام شود تا جزئی از برنامه روزانه فرد مبتلا قرار گیرد. حرکات کششی متعددی وجود دارد که فرد می‌تواند برای کاهش درد ناشی از کمر درد انجام دهد.

تمرینات تقویتی برای کاهش درد کمر

برای تقویت عضلات کمر هر روز تمرینات پایدارکننده داینامیک کمر یا تمرینات ورزشی توصیه شده دیگر را انجام دهید. تقویت عضلات مرکزی نیز برای درمان کمر درد بسیار مهم هستند. این نکته بسیار مهم است که تمرینات را صحیح انجام دهید تا مؤثر واقع شود و به همین دلیل باید آن‌ها را از فیزیوتراپیست خود به دقت یاد بگیرید.

برای درمان کمر درد روش های دیگری ازجمله تزریق پی آر پی، اوزون و … نیز وجود دارد که تاثیر زیادی نداشته و شواهد علمی کمی از آنها حمایت می کند.


سرما درمانی و گرما درمانی

اگر درد در کمر بهبود نیافت، از کمپرس‌های گرم و سرد به طور متناوب برای یک روز یا بیشتر استفاده کنید. غالباً با این کار کمردرد به طور کامل بهبود می‌یابد.

داروها همیشه برای درمان کمردرد بی اثر و پر عارضه هستند ولی ممکن است در بعضی شرایط تسکین موقتی بدهند. دو نوع داروی مسکن برای کاهش درد کمر استفاده می‌شوند که عبارتند از استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی. از آنجا که تأثیر استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی در کاهش درد متفاوت است ممکن است هر دو به طور همزمان مصرف شوند.

کمربند طبی یا بریس کمر می‌تواند باعث تسکین از طریق کاهش فشار به کمر شوند اما استفاده دائمی از آن اصلا توصیه نمی شود و ضعف عضلانی ایجاد می کنند. ولی به عنوان بخشی از برنامه درمانی کنترل درد قسمت پایین کمر به کار برده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید