بازدیدها: 0

مفاصل فاست در ستون فقرات گردنی مانند ستون فقرات کمری تحلیل رفته و منجر به آرتروز گردن می‌شوند. عبارات زیادی برای آرتروز گردن استفاده می‌شوند از جمله اسپوندیلوز گردن، بیماری فرسایش مفصل و یا التهاب مفصل گردن. تغییرات آرتریتی در ستون فقرات انسان بسیار شایع است و ممکن است بخش طبیعی فرایند پیری باشد. بیماران مبتلا به آرتروز گردن مشکلات مختلفی از درد و گرفتگی گردن تا درد ناتوان‌کننده و شدید همراه با اختلالات عملکرد عصبی را تجربه می‌کنند. شدت علائم می‌تواند در اثر عوامل مختلفی باشد. این عوامل شامل بیماری دیسک، عدم تعادل ستون فقرات، و اختلال عصبی می‌باشند. با توجه به شدت علائم، درمان‌ها و تکنیک‌های فیزیوتراپی مختلفی را می‌توان استفاده کرد.

نوع درمان توصیه شده توسط متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته دکتر سعادتی بستگی به نوع آرتریت (آرتروز یا روماتیسم مفصلی)، شدت گردن درد، محدودیت حرکت، میزان پیشرفت تحلیل و سایر عوامل مشابه دارد. شایع‌ترین انواع درمان محافظه‌کارانه مورد استفاده توسط متخصصین ما عبارتند از:

  • فیزیوتراپی: ورزش جهت تقویت عضلات گردن
  • کایروپراکتیک و استئوپاتی: شامل تراکشن، ماساژ، بالش طبی

و دو تکنولوژی جدید و موفق در درمان موثر آرتروز و فرسایش غضروف بین مهره‌ای ناحیه گردن، یعنی میکرو واس (Micro-Vas) و تحریک مغناطیسی عملکردی (FMS). جهت آگاهی از درمان‌های فیزیوتراپی مناسب برای درمان آرتروز گردن، مشاوره با متخصصین ما یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02126722003  و 02126722004 تماس حاصل فرمایید.

برای کسب اطلاعات در زمینه درمان قطعی قوز پشت اینجا کلیک کنید.

 

برای کسب اطلاعات در زمینه درمان قطعی افتادگی شانه اینجا کلیک کنید.

دلایل


آرتروز گردن در اثر تجزیه تدریجی غضروفی که از مفاصل فاست محافظت می‌کند، ایجاد می‌شود. مفاصل فاست به مهره‌های مجاور اجازه‌ی خم و راست شدن را می‌دهند اما در صورتی که غضروف شکننده و فرسوده شود، می‌تواند سفت و ملتهب شود. خارهای استخوانی یا استئوفیت می‌توانند در نتیجه واکنش طبیعی به افزایش اصطکاک مفصل در مفاصل ملتهب ایجاد شوند. مفاصل ملتهب و خارهای استخوانی هر دو می‌توانند کانال نخاعی و انتهای ریشه‌های عصبی را تنگ کنند که بطور بالقوه منجر به فشرده شدن دردناک اعصاب می‌گردد.

عوامل خطر


آرتروز گردن عمدتاً ناشی از عوامل زیر است:

  • افزایش سن: تحلیل غضروف مفصل می‌تواند در ۳۰ سالگی شروع شود اما پس از ۵۰ سالگی سرعت پیدا می‌کند.
  • جنسیت: بطور کلی آرتروز گردن در زنان بعد از یائسگی بیشتر شایع است.
  • بیماری: نقرس، دیابت، روماتیسم مفصلی و عفونت‌ها می‌توانند باعث آرتروز گردن شوند.
  • ژنتیک: سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به آرتروز یا سایر شرایط غیر عادی مفاصل نیز باعث افزایش خطر ابتلا به آرتروز گردن می‌شوند.

علائم آرتروز گردن


علائم آرتروز گردن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دردی که به شانه‌ها یا بین تیغه‌های شانه‌ها کشیده می‌شود.
  • بی‌حسی و ضعف در بازوها، دست‌ها و انگشتان
  • درد و خشکی که در ابتدای صبح شدید است و سپس با حرکت بدن بهتر می‌شود.
  • درد مزمن و خشکی گردن که ممکن است با فعالیت در حالت ایستاده بدتر شود.
  • دردی که در انتهای روز شدید می‌شود.
  • احساس بهتر با استراحت
  • صدا یا احساس تق تق در هنگام حرکت گردن
  • انقباضات غیر عادی عضلات (اسپاسم گردن) که موجب درد یا عدم قابلیت حرکت یا سردردهایی که از گردن شروع می‌شوند، می‌گردد.
  • تحریک‌پذیری
  • خستگی و اختلال خواب
  • مشکل در کار کردن

اگر مبتلا به آرتروز گردن باشید، ممکن است علائم به مدت چند ماه ماندگار باشند یا مزمن شوند.

تشخیص


پزشک سابقه‌ی پزشکی کامل بیمار را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی جامع را انجام می‌دهد. تصویربرداری با اشعه ایکس از گردن ممکن است به بررسی شدت تغییر فرسایشی مفصل کمک کند اما سی تی اسکن یا ام آر آی اطلاعات دقیق‌تری را درباره‌ی میزان گستردگی تغییرات ارائه می‌کنند. هرگونه مشکل عصبی مستلزم مراجعه فوری به دکتر فیزوتراپی خواهد بود.

درمان آرتروز گردن


استراحت

اصلاح فعالیت‌ها به منظور کاهش موقعیت‌ها و فعالیت‌هایی که موجب درد می‌شوند از جمله تغییر عادات خوابیدن جهت کاهش درد و ناراحتی هنگام بیدار شدن در هنگام صبح می‌باشند.

گرما یا سرما

گرما یا سرما ممکن است برای کمک به تسکین درد موضعی و درمان آرتروز گردن استفاده شود. کیسه یخ بخصوص بعد از یک فعالیت که موجب درد می‌شود، تورم یا التهاب را کاهش می‌دهد. گرما مانند پد حرارتی یا کیسه آب گرم برای گردن یا دوش آب گرم نیز موثر است.

گردن‌بند طبی

چندین وسیله حمایتی که ممکن است جهت پشتیبانی از گردن و کاهش درد آرتروز از طریق محدودیت حرکت گردن و گرفتن مقداری از فشار از روی مهره‌ها تجویز شوند، وجود دارند. بریس‌های ستون فقرات ممکن است شامل گردن‌بند طبی باشند.

دارو

  • داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی به صورت نسخه‌ای یا بدون نسخه به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند. التهاب یک عامل تاثیرگذار در آرتروز گردن است، بنابراین کاهش التهاب جهت تسکین درد مهم است.
  • شل‌کننده‌های عضلانی به منظور کمک به گرفتگی دردناک عضله گردن و عضلات اطراف استفاده می‌شوند.

تزریق کورتیزون

تزریق کورتیزون از طریق تزریق استروئیدها بصورت مستقیم به ناحیه درد با هدف کاهش التهاب انجام می‌شود.

درمان دستی

برای علائم مزمن یا تسکین حملات شدید درد ناشی از آرتروز گردن، ممکن است روش‌های درمان دستی (مانند کایروپراکتیک یا استئوپاتی) توصیه شوند. فلسفه درمان دستی این است که اختلال مفاصل در ستون فقرات می‌تواند موجب درد شود و حرکت مفاصل ستون فقرات از طریق دستکاری (که تنظیمات نیز نامیده می‌شود) می‌تواند درد را کاهش دهد. از آنجایی که آرتروز یک اختلال مفصل است ممکن است به حرکت واکنش خوبی نشان دهد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل استفاده از حرکات خفیف گردن است که بر مفاصل ستون فقرات متمرکز است و می‌تواند به تسکین تنش و افزایش گردش خون در ناحیه‌ی گردن کمک کند. درمان‌های افزایش نیرو نیز می‌توانند باعث شوند که سایر بخش‌های ستون فقرات مقداری از بار را از فاست‌های ملتهب گردن بردارند.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

در تحریک الکتریکی عصب از راه پوست مقادیر کمی الکتریسیته به منظور کاهش حساسیت اعصاب اطراف ستون فقرات گردنی استفاده می‌شود. درمان دارای عوارض جانبی کمی بوده و غیر تهاجمی است.

لیزر تراپی سرد

این روش که لیزر سرد یا لیزر کم‌توان نامیده می‌شود یک درمان مناسب برای درمان مرتبط با فتق دیسک گردن است و با تاباندن فوتون‌های نور عمل می‌کند که از میان پوست عبور داده شده و با هدف کاهش التهاب و درد و تسریع روند طبیعی بهبودی بدن توسط سلول‌ها جذب می‌شوند.

شاک‌ویو تراپی

امواج شاک ‌ویو یک سری امواج فشاری کنترل شده هستند که با وارد کردن نیروی مکانیکی مستقیم (در سطح سلولی) به ناحیه گردن عمل می‌کند. نیروی مکانیکی کنترل شده وارده به ناحیه گردن، واکنش متابولیک درون سلولی در بافت غضروف آسیب‌دیده بین مهره‌ای گردنی را افزایش داده و با افزایش جریان خون از طریق محل‌های آسیب‌دیده غضروف، باعث تحریک بدن به تسریع فرآیند بهبود و کاهش درد می‌شود.

تحریک مغناطیسی عملکردی (FMS)

تحریک مغناطیسی عملکردی (FMS) روشی جدید برای درمان درد گردن ناشی از آرتروز گردن است که با القاء میدان الکتریکی به آرنج، باعث تحریک عمیق و همزمان غضروف بین مهره‌ای، عصب و عضلات ناحیه گردن شده و با القاء میدان مغناطیسی باعث افزایش تبادل یون و افزایش گردش خون در بافت گردن و افزایش اکسیژن‌رسانی به ناحیه گردن و در نتیجه احیاء و بازسازی غضروف بین مهره‌ای آسیب‌دیده ناحیه گردنی می‌شود.

میکرو واس تراپی (Micro-Vas therapy)

میکرو واس (Micro-Vas) یکی از روش‌های موثر در درمان درد ناشی از آرتروز گردن است. میکرو واس با ارسال امواج الکترومغناطیسی به ناحیه گردن و تحریک مویرگ‌زایی و افزایش جریان خون به ناحیه گردن و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به غضروف بین مهره‌ای و سایر بافت‌های آسیب‌دیده گردن، منجر به تحریک و ترمیم آن می‌شود.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش درد آرتروز گردن و افزایش گردش خون کمک کند. این درمان همچنین می‌تواند به کاهش استرس و تنش عضلانی کمک کند. هر چند پیدا کردن یک متخصص که در درمان افراد مبتلا به آرتروز آموزش‌دیده است، از اهمیت زیادی برخوردار است.

طب سوزنی

تکنیک طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن‌های بسیار ریز در نقاط مخصوصی روی پوست می‌باشد. بیشتر افراد احساس مور مور شدن، آرامش یا افزایش انرژی را تجربه می‌کنند. طب سوزنی به عنوان درمانی برای گردن درد ناشی از آرتروز گردن مفید باشد.

ورزش درمانی

ورزش‌های آرتروز گردن شامل حرکت ملایم و کشش گردن، کمر، شانه‌ها و کل بدن هستند و به حرکت  بهتر عضلات کمک می‌کنند و همچنین موجب کاهش علائم نیز می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید