بازدیدها: 121

زمانی که شما برای اولین بار، درد ناشی از بیرون‌زدگی دیسک گردن را احساس می‌کنید، ممکن است پزشک شما استراحت کردن برای یک یا دو روز را برای شما تجویز کند تا درد حاد گردن فروکش کند. ممکن است عضلات گردن شما دچار اسپاسم شده باشند و دردناک باشند و این موضوع ورزش کردن را برای شما بسیار دشوار می‌کند. تحت این شرایط ممکن است وسوسه شوید که به استراحت و عدم حرکت دادن گردن ادامه دهید، اما باید بدانید که انجام دادن ورزش‌ دیسک گردن می‌توانید به رفع درد و خشکی عضلات کمک زیادی بکند. انجام دادن حرکات کششی ملایم و همچنین تمرینات هوازی که همراه با حرکات ناگهانی و سریع نباشد، به شما کمک می‌کند ظرف تنها چند روز، احساس بسیار بهتری داشته باشید و بعد از گذشت یک یا چند هفته گردن درد شما کاملاً برطرف خواهد شد.

توجه شود، ورزش‌ها و حرکات اصلاحی دیسک گردن، ارائه شده در این مقاله، صرفاً جهت آگاهی شما گردآوری شده و انجام آنها بدون تجویز پزشک معالج توصیه نمی‌گردد.

متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته دکتر سعادتی، ورزش‌ها و تمرینات مخصوص جهت درمان درد ناشی از دیسک گردن که باعث پیشگیری از بروز گردن درد در شما می‌گردد را به شما توصیه می‌کنند. ورزش‌های کششی و تقویتی عضلات گردن، از مهره‌های گردن پشتیبانی نموده و باعث کاهش فشار روی گردن می‌شود. جهت مطرح کردن سؤالات خود در زمینه‌ی مناسب بودن حرکات ورزشی و اصلاحی برای دیسک گردن می‌توانید با ما با شماره‌های 02126722003 و 02126722004 تماس حاصل فرمایید.

برای کسب اطلاعات در زمینه درمان قطعی قوز پشت اینجا کلیک کنید.

 

برای کسب اطلاعات در زمینه درمان قطعی افتادگی شانه اینجا کلیک کنید.

 

 جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره با متخصصین ما یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۶۷۲۲۰۰۳  و ۰۲۱۲۶۷۲۲۰۰۴ تماس حاصل فرمایید.

 دیسک گردن چیست؟


دیسک گردن چیست

بین مهره‌های گردن، دیسک‌ها قرار دارند. دیسک‌های گردنی، ضربه ناشی از وزن سر را جذب کرده و امکان حرکت مهره را فراهم می‌کنند.

زمانی که یک قطعه از دیسک به دلیل پارگی ایجاد شده در محتویات ضخیم رباط‌ها که آنالوس نامیده می‌شود، دچار آسیب‌دیدگی می‌شود، فتق دیسک اتفاق می‌افتد.

فتق دیسک در کانال نخاع اتفاق می‌افتد و باعث فشرده شدن عصب‌ها یا حتی نخاع می‌شود.

 علل


غالباً بیماران، حادثه یا آسیب‌دیدگی خاصی را که باعث فتق دیسک آنها شده باشد به یاد نمی‌آورند. به نظر می‌رسد این عارضه بدون وجود دلیل مشخصی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات، یک تصادف خودرویی، آسیب‌دیدگی شغلی یا آسیب‌دیدگی ورزشی علت ایجاد فتق دیسک کمر است. ساختار محتویات ضخیم دیسک، آنالوس، در سنین 30 تا 40 سالگی شروع به نازک شدن می‌کند و در نتیجه دیسک دچار فتق و بیرون‌زدگی می‌شود. آنالوس ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی دچار پارگی شود. زمانی که آنالوس پاره شود، مواد دیسک از پارگی ایجاد شده بیرون زده و وارد کانال نخاع می‌شوند.

علائم دیسک گردن


علائم دیسک گردن

شایع‌ترین علائم فتق دیسک، دردی است که تا شانه‌ها و بازوها گسترش یافته و از طریق ساعدها به دست‌ها نیز می‌رسد. محل درد بازو به این که کدام دیسک دچار فتق شده باشد بستگی دارد. دیسک بیرون زده ممکن است فقط باعث بروز درد در شانه‌ها شود و به سمت بازوها گسترش نیابد. ممکن است فقط برخی انگشت‌های دست دچار درد شوند. بیحسی در قسمتی از بازو یا دست نیز ممکن است اتفاق بیفتد. وجود ضعف در گروهی از عضلات مرتبط با عصب تحت فشار نیز قابل پیش‌بینی است. دیسک گردنی آسیب‌دیده ممکن است باعث درد در اطراف تیغه شانه و استخوان کتف نیز شود. بروز سر درد و گردن درد نیز شایع است. اگر فتق دیسک شدید باشد و نخاع را تحت فشار قرار دهد ممکن است در پاهای خود نیز دچار بیحسی، ضعف یا احساس گزگز شوید.

ابتلا به فتق دیسک گردن چگونه تشخیص داده می‌شود؟


دکتر فیزیوتراپی معمولاً ابتلا به فتق دیسک را پس از بررسی سوابق علائم و از طریق معاینه بالینی تشخیص می‌دهد. پزشک از شما در مورد درد و بیحسی که ممکن است به دلیل تحریک یکی یا چند عصب در ستون فقرات گردنی ایجاد شده باشد، سؤالاتی می‌پرسد. اگر علائم شما نشان‌دهنده ابتلا به فتق دیسک گردن باشد غالباً قبل از انجام آزمایش‌های دیگر به شما توصیه می‌شود که استراحت کرده و برنامه‌های توان‌بخشی را دنبال کنید. اگر احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر وجود داشته باشد یا اگر علائم شما پس از مدتی استراحت کردن و انجام برنامه‌های توان‌بخشی بهبود نیافت، آزمایش‌های تصویری مانند عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) نیز ممکن است انجام شود.

 روش‌های درمانی غیر جراحی


بیشتر فتق‌های دیسک کمر که باعث ابتلا به دست درد می‌شوند پس از 6 تا 8 هفته از بروز علائم بهبود می‌یابند. بیشتر بیماریانی که دچار دست درد می‌شوند متوجه خواهند شد که درد آنها در مدت دو ماه به تدریج بهبود می‌یابد و بیحسی و ضعف آنها نیز کاهش می‌یابد. روش‌های اولیه درمان شامل مصرف داروهای ضدالتهابی می‌شود. درمان‌های فیزیکی مانند ترکشن عمومی نیز ممکن است در تسکین علائم نقش داشته باشند. در برخی موارد، تزریق استروئید اپیدورال نیز ممکن است انجام شود. بیماران مبتلا به فتق دیسک گردن نباید تحت درمان‌های دستی پسیو مانند درمان‌های کایروپرکتیک در ستون فقرات گردنی قرار گیرند. این حرکات قوی در ستون فقرات گردنی ممکن است باعث فتق دیسک‌های دیگر، افزایش درد دست، بیحسی، ضعف و نتایج بسیار بد احتمالی نیز شوند. در صورت ابتلا به فتق دیسک گردن باید به طور کامل از انجام این اقدامات درمانی دستی اجتناب شود.

ورزش دیسک گردن


حتی با وجودی که شما به بیرون‌زدگی دیسک گردن دچار شده‌اید، بعد از برطرف شدن درد بسیار حاد گردن می‌توانید اغلب ورزش‌ و نرمش دیسک گردن را انجام دهید، از جمله پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا. این ورزش‌ها را با حرکات کششی ملایم گردن و شانه ترکیب کنید. فراموش نکنید که همیشه بدن و سر و گردنتان در حالت درستی قرار داشته باشد. شانه‌های خود را به سمت عقب ببرید و سر خود را طوری قرار دهید که مستقیماً به روبه‌رو نگاه کنید.

ورزش‌های گردن برای رفع درد گردن

با کمک ورزش‌های زیر ممکن است درد گردن شما که ناشی از بیرون‌زدگی دیسک گردن است، سریع‌تر بهبود پیدا کند. هدف از انجام این تمرینات این است که دیسک بیرون زده به جای قبلی خود بازگردد و از عصب دور شود.

  1. خم کردن گردن به عقببر روی یک میز یا تخت دراز بکشید و سر خود را از لبه‌ی آن بیرون قرار دهید به طوری که پایین گردن شما مماس با  لبه‌ی میز یا تخت باشد. به آرامی و با ملایمت سر خود را به سمت عقب خم کنید و بگذارید آویزان شود. در صورتی که این کار باعث تشدید درد گردن یا انتشار درد به دست‌ها می‌شود، آن را ادامه ندهید. این حالت را برای 1  دقیقه نگه دارید و آن را 5 تا 15 بار تکرار کنید.
  2. خم کردن گردن به عقب (بالا گرفتن گردن)روی تخت بر روی شکم دراز بکشید و دستان خود را کنار بدن خود نگه دارید. سر شما باید از لبه تخت بیرون باشد. به آرامی سر خود را بالا بیاورید و بر نیروی گرانش زمین غلبه کنید. این حالت را برای5 تا 10 ثانیه نگه دارید و این حرکت را هر 10 تا 20 ثانیه تکرار کنید.
  3. انقباض عضلات گردنبر روی کمر دراز بکشید و درستان خود را کنار بدنتان قرار دهید. چانه خود را به سمت قفسه سینه نزدیک کنید به طوری که غبغب در بیاورید. این حالت را برای 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. این حرکت را 15 تا 20 بار تکرار کنید.
  4. انقباض عضلات شانهرو به دیوار بایستید و دستان خود را کنار بدن خود نگه دارید. آرنج خود را 90 درجه خم کنید. شانه‌های خود را به سمت عقب و پایین ببرید و بازوهای خود را از عقب به هم نزدیک کنید تا عضلات کتف شما از پشت (بالای کمر) به هم نزدیک شوند.
  5. نگه‌داشتن ایزومتریک گردن
    بایستید و عضلات شانه خود را شل کنید و دستان خود را روی پیشانی خود بگذارید. سر خود را به طرف دستانتان فشار دهید و هم‌زمان با دست خود در برابر این فشار مقاومت کنید. این حالت را برای 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. این حرکت را 15 تا 20 بار تکرار کنید.

تمرینات گردن برای تسکین گردن درد

کشش گردن می‌تواند به افرادی که دچار دیسک گردن شده‌اند یا عضلات گردن آنها گرفته است، کمک کند. گاهی اوقات کشش دادن گردن موجب بدتر شدن درد و کند شدن روند بهبودی می‌شود. همیشه به یاد داشته باشی که اگر هر حرکتی موجب تشدید درد و انتشار درد به بیرون از ستون فقرات شد، آن را ادامه ندهید.

  1. خم کردن گردن به سمت کنار بایستید و عضلات شانه خود را شل کنید. به آرامی سر خود را به یک طرف خم کنید به طوری که گوش شما به شانه شما نزدیک شود. این حالت را برای 30 ثانیه نگه دارید. استراحت کنید و سپس این حرکت را تکرار کنید. این تمرین را 3 تا 5 بار در روز انجام دهید.
  2. کشش عضلات گردنیبایستید و شانه‌های خود را شل کنید و یک دست را پشت سر خود قرار دهید. به آرامی سر خود را بچرخانید به طوری که انگار می‌خواهید زیر بغل خود را با زاویه 45 درجه نگاه کنید. این حالت را برای 30 ثانیه نگه دارید. استراحت کنید و سپس این حرکت را تکرار کنید. این تمرین را 3 تا 5 بار در روز انجام دهید.
  3. چرخش گردنبایستید و شانه‌های خود را آزاد بگذارید. به آرامی سر خود را به یک طرف بچرخانید. سر خود را بیش‌ازحد نباید بچرخانید تا از آسیب گردن جلوگیری کنید. به آرامی سر خود را به طرف دیگر بچرخانید. این حالت را برای 30 ثانیه نگه دارید. این حرکت را 3 تا 5 بار در روز انجام دهید.

ورزش‌هایی که نباید برای دیسک گردن انجام دهید


برخی از تمرینات خاص ممکن است فشار بیش‌ازحد به گردن، شانه و بازوهای شما وارد کنند. برای مثال بلند کردن وزنه‌های سنگین، خصوصاً بلند کردن وزنه بالای سر، برای گردن درد شما خطرناک است. برای کاهش فشار وارد شده به گردن، از وزنه‌های سبک‌تری استفاده کنید و به جای آن، تعداد تکرار حرکات خود را بالا ببرید. ورزش‌های هوازی پرفشار مانند دوی سرعت یا ایروبیک بسیار پیشرفته و شدید نیز فشار زیادی به ستون فقرات و دیسک‌های بیرون زده وارد می‌کنند. برای کاهش خطر ابتلای مجدد به آسیب‌دیدگی از انجام این ورزش‌ها خودداری کنید.

نقش ورزش در درمان دیسک گردن


فیزیوتراپیست شما از ورزش‌درمانی برای رفع درد ناشی از بیرون‌زدگی دیسک گردن استفاده می‌کند و به شما آموزش‌هایی را با اهداف زیر ارائه می‌دهد:

  • کاهش درد و سایر علائم: فیزیوتراپیست به شما آموزش می‌دهد که چگونه فعالیت‌های خود را اصلاح کنید و از انجام دادن حرکات آسیب‌زا اجتناب کنید تا گردن شما در روند بهبودی قرار گیرد. او برای کنترل درد و سایر علائم شما ممکن است ورزش‌های مختلفی را برای شما تجویز کند.
  • بهبود نحوه قرارگیری بدن: اگر دکتر فیزیوتراپی شما متوجه شود که شما بدن خود را در حالت صحیحی نگه نمی‌دارید و این موضوع موجب بدتر شدن بیرون‌زدگی دیسک گردن شما است، به شما آموزش خواهد داد که چگونه بدن خود را در حالت صحیحی قرار دهید تا کمترین فشار به ناحیه آسیب‌دیده گردن وارد شود و روند بهبودی شما با بیشترین سرعت ممکن پیش برود.
  • بهبود توانایی حرکتی: دکتر فیزیوتراپی شما، حرکات و تمریناتی را برای شما تجویز می‌کند تا به بازیابی توان حرکتی و رفع خشکی مفاصل شما کمک کند. این تمرینات در ابتدا به صورت منفعل (بدون حرکت فیزیکی عضلات) هستند و در ادامه با قوی شدن تدریجی عضلات شما، تمرینات فعال به برنامه شما اضافه می‌شوند. شما می‌توانید این تمرینات را در خانه یا محل کار نیز انجام دهید تا روند بهبودی و رفع درد را سرعت دهید.
  • بهبود انعطاف‌پذیری: دکتر فیزیوتراپی شما بررسی می‌کند که کدام یک از عضلات شما دچار گرفتگی شده است و به شما آموزش می‌دهد که چگونه در خانه آنها را کشش دهید.
  • بهبود قدرت عضلانی: اگر دکتر فیزیوتراپی شما هرگونه عضله ضعیف یا آسیب‌دیده را در بدن شما شناسایی کند تمرینات مناسبی را برای آن انتخاب کرده و به شما آموزش می‌دهد تا قدرت و ثبات عضله را بازیابی کند. برای درمان بیرون‌زدگی دیسک کمر و گردن، معمولاً تمریناتی برای بهبود عضلات شکم تجویز می‌شود چرا که تقویت این عضلات موجب هماهنگی بیشتر بین عضلات کمر، لگن و شکم می‌شود.
  • بهبود مقاومت عضلانی: بهبود قدرت عضلانی بعد از هر آسیب‌دیدگی بسیار اهمیت دارد. دکتر فیزیوتراپی شما یک برنامه درمانی شامل ورزش دیسک گردن را برای شما تنظیم می‌کند تا مقاومت عضلانی شما بالا برود و به سطح قبلی خود (قبل از آسیب) برگردد.
  • آموزش برنامه ورزش خانگی: دکتر فیزیوتراپی شما تمرینات تقویت عضلات، حرکات کششی و حرکاتی جهت کاهش درد به شما آموزش می‌دهد تا در خانه انجام دهید. این تمرینات مخصوص نیازهای خاص شما تدوین شده است. با انجام این تمرینات می‌توانید به روند بهبودی خود سرعت دهید.
  • بازگشت به سطح فعالیت قبلی: دکتر فیزیوتراپی در مورد سطح فعالیتتان از شما سؤال می‌کند و بر اساس آن اهداف برنامه‌ی توانبخشی برای بازیابی توانایی‌های حرکتی در خانه، محل کار و ورزش را تعیین می‌کند. برنامه‌ی تمرینی شما به شما کمک می‌کند به سریع‌ترین، ایمن‌ترین و مؤثرترین روش ممکن به این اهداف دست پیدا کنید. برای آسیب‌های ستون فقرات مانند بیرون‌زدگی دیسک، فیزیوتراپیست به شما آموزش می‌دهد که چگونه بدن خود را در وضعیت صحیح قرار دهید و چگونه هر حرکتی را به‌درستی انجام داده و مثلاً چگونه اجسام سنگین را به شیوه صحیح بلند کنید تا از ستون فقرات خود محافظت کنید.

بعد از این که درد شما برطرف شد، بسیار مهم و حیاتی است که همچنان بدن خود را همیشه در وضعیت صحیح نگه دارید و عادات صحیح حرکتی خود را حفظ کنید تا کمر و گردن شما همچنان سالم و بدون درد باقی بمانند.

آیا ممکن است با نرمش و ورزش دیسک گردن، درد برطرف نشود و نیاز به جراحی باشد؟


اگر درد، بیحسی، احساس گزگز یا ضعفی که به بازوها گسترش یافته‌اند بیش از 6 تا 8 هفته ادامه یابند باید انجام عمل‌های جراحی مورد توجه قرار گیرد. در صورت وجود ضعف، پیشروی بیحسی و ضعف یا در صورتی که علائم در پاها نیز دیده شود باید انجام عمل جراحی مورد ملاحظه قرار گیرد. در صورتی که هیچ یک از موارد فوق اتفاق نیفتاد، تصمیم‌گیری در مورد انجام عمل جراحی بر اساس تمایل بیمار برای تسکین دردی که به بازو کشیده شده است انجام می‌شود. عمل جراحی برای فتق دیسک گردن برای بیمارانی که فقط دچار گردن درد هستند توصیه نمی‌شود.

انجام عمل جراحی برداشتن دیسک گردن بسیار رایج است و با نتایج بسیار عالی نیز همراه است. یک شکاف 3.5 سانتی‌متری در سمت چپ جلوی گردن ایجاد می‌شود. نای و مری بیمار به سمت راست کشیده شده و عروق گردن به سمت چپ عقب برده می‌شوند. ستون فقرات گردنی از جلوی گردن کاملاً نزدیک و در دسترس است. سپس دیسک گردن برداشته شده و به جای آن یک قطعه استخوان از بانک استخوان پیوند زده می‌شود تا ارتفاع مهره‌ها حفظ شده و از افزایش گردن درد پس از انجام عمل جراحی پیشگیری شود. غالباً، از پلیت تیتانیومی برای تثبیت دیسک استفاده می‌شود. این عمل ظرف مدت یک تا یک ساعت و نیم انجام شده و بیمار در حالی که یک گردن بند طبی دارد به هوش می‌آید. گردن بند باید به مدت 6 هفته استفاده شود تا استخوان بهبود یابد. پس از این مدت، گردن بند برداشته می‌شود و بیمار می‌تواند به فعالیت‌های عادی و روزمره خود بپردازد.

 بلند مدت


چشم‌انداز بیماری که تحت عمل دیسک گردن قرار گرفته است در بلند مدت، عالی است. بیماران می‌توانند به همه فعالیت‌های خود که در برخی موارد شامل ورزش‌های پربرخورد نیز می‌شود بپردازند. بیمارانی که دیسک گردن آنها برداشته شده است نباید در ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال شرکت کنند. انتظار می‌رود بیمارانی که مشاغل سنگین مانند بنایی دارند نیز بتوانند بدون محدودیت به کار خود ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید