بازدیدها: 479

ماساژ درمانی به معنای درمان دستی بافت‌های نرم بدن مانند عضلات، بافت‌های همبند، تاندون‌ها و رباط‌ها به منظور بهبودی سلامت فرد است. ماساژ تراپی دارای متدهای بسیار متعددی می‌باشد (که به آن مدالیته نیز گفته می‌شود). افراد به دلایل گوناگونی به دنبال انجام ماساژ هستند، برای مثال برای کاهش استرس و اضطراب، شل کردن عضلات، توانبخشی پس از آسیب، کاهش درد و بهبود سلامت و تندرستی کلی بدن.

متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته دکتر سعادتی از تکنیک‌های ماساژ مختلفی برای کاهش درد، کاهش استرس، بهبود عملکرد ورزشی و همچنین بهبود سلامت کلی بیماران استفاده می‌کنند. برنامه‌های درمانی ما با ترکیب مدالیته‌های گوناگون و با تمرکز همزمان بر ماساژ، ریلکسیشن و توانبخشی، دارای جنبه‌های آموزشی گسترده‌ای است و در محیط‌های مختلفی قابل انجام است. اگر هر گونه سوالی در مورد چگونگی انجام ماساژ یا تأثیرات آن دارید می‌توانید با شماره‌های 02126722003  و 02126722004 تماس حاصل فرمایید.

مزایا


ماساژدرمانی در درمان  و بهبود دردهای عضلانی و مفصلی بسیار مؤثر است. یک جلسه ماساژدرمانی یا ماساژ زانو به تنهایی می‌تواند اضطراب وضعیتی موقت، فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد و انجام جلسات متعدد ماساژ نیز موجب کاهش استرس‌های شدید و مداوم، افسردگی و درد می‌شود. مزایای دیگر ماساژدرمانی عبارتند از:

  • موجب ریلکس شدن عضلات و بافت‌ها شده و برای برخی مشکلات فیزیکی خاص، درمان عمقی‌تری را ارائه می‌دهد.
  • علائم استرس و اضطراب در بدن را از بین می‌برد.
  • موجب خون‌رسانی بهتر به بافت‌ها و ارگان‌های بدن می‌شود.
  • موجب بهبود هوشیاری و انرژی بدن می‌شود.
  • موجب تسریع بهبودی بعد از آسیب‌های کشیدگی و پارگی تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات می‌شود.
  • درد ناشی از انجام فعالیت‌های مداوم و تکراری (مربوط به برخی مشاغل خاص) را کاهش می‌دهد.

برای کسب اطلاعات در زمینه درمان قطعی قوز پشت اینجا کلیک کنید.

 

برای کسب اطلاعات در زمینه درمان قطعی افتادگی شانه اینجا کلیک کنید.

کاربردها


ماساژ درمانی می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مؤثر باشد، از جمله:

  • کمردرد مزمن
  • کاهش درد و بهبود خلق خو در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته
  • بهبود عملکرد و کاهش علائم همراه با درد گردن
  • آسیب‌های ورزشی
  • درمان کشیدگی و پارگی رباط‌ها و تاندون‌ها
  • گرفتگی و اسپاسم عضلات
  • خار پاشنه
  • درد پا
  • شکستگی‌ها
  • لنف ادم
  • دررفتگی‌ها
  • بیماری‌های التهابی (ماساژ درمانی زانو برای درمان آرتروز زانو، آرتروز شانه، آرتروز کمر، بورسیت)
  • تاندونیت
  • سندرم تونل کارپال
  • سندرم تونل تارسال
  • کیفوز (قوز کمر) و اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)
  • سردرد
  • فیبرومیالژیا
  • توانبخشی سکته مغزی
  • بیماری ام اس
  • بیماری پارکینسون
  • گرفتگی عضلات گردن
  • توانبخشی پس از عمل‌های جراحی

مکانیزم عملکرد


در مورد چگونگی تأثیرگذاری ماساژ بر بدن نظریه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال تئوری “کنترل درگاهی” بیان می‌کند که ماساژ به نحوی موجب تحریک سلول‌های بدن شده که سیگنال‌های درد که از عصب‌ها به مغز می‌روند را مسدود می‌کند. تئوری‌های دیگر معتقدند که انجام ماساژ موجب ترشح مواد شیمیایی خاصی مانند سرتونین و اندورفین در بدن شده و یا موجب بهبود مکانیک حرکتی مفاصل عضلات می‌شود. در هر حال برای بررسی دقیق‌تر این نظرات و نظریه‌های دیگر نیاز به انجام تحقیقات و مطالعات بیشتری است.

انواع


ماساژ درمانی دارای انواع مختلفی می‌باشد:

ماساژ ورزشی

این ماساژ برای افزایش انعطاف‌پذیری بدن و جلوگیری از آسیب‌های ورزشی طراحی شده است و بیشتر بر روی بافت‌های همبند و ساختار‌های عضلانی عمقی بدن عمل می‌کند. با استفاده از وارد کردن فشار‌های عمقی، فشار‌های سریع و حرکت دادن انگشت‌ها روی بافت‌ها با نیروی زیاد، سعی می‌شود که روی نواحی از بدن تأثیر گذاشته شود که بر اثر فعالیت ورزشی دچار آسیب شده‌اند.

ماساژ بافت‌های عمقی

ماساژ بافت‌های عمقی با بسیاری از روش‌های ماساژ ریلکسیشن تفاوت دارد چرا که در آن از تکنیک‌های قوی درمان دستی عضله استفاده می‌شود. تأثیرگذاری این تکنیک‌ها بر تسریع روند بهبودی، بازیابی حرکت‌پذیری بدن و رفع درد‌های مزمن به اثبات رسیده است. ماساژ بافت‌های عمقی موجب شکسته شدن بافت‌های فیبروزی و رفع چسبندگی در بین تارهای عضلانی شده و عدم حرکت پذیری و خشکی عضلات را برطرف می‌کند.

ماساژ توانبخشی

ماساژ توان‌بخشی به منظور کمک به روند بهبودی بیمار پس از آسیب‌دیدگی و بازیابی دامنه حرکتی مفاصل مختلف بدن انجام می‌شود. تمرکز درمانگر در این نوع از ماساژ، بر روی بازیابی حالت طبیعی ماهیچه‌های بدن است. ماساژ توان‌بخشی دارای انواع مختلفی می‌باشد از جمله: آزادسازی فعال، آزادسازی میوفاسیال و درمان عصبی-عضلانی. در این تکنیک‌ها ابتدا منشأ اصلی تنش و اسپاسم عضلانی تشخیص داده می‌شود و سپس برای درمان آن با ماساژ اقدام می‌شود.

ماساژ لنفاوی

هدف از انجام ماساژ لنفاوی کاهش تورم عضلانی و افزایش جریان خون در بدن است تا عملکرد سیستم لنفاوی بدن به حداکثر خود برسد. وظیفه‌ی سیستم لنفاوی بدن این است که مایعات بدن را قبل از این که به خون راه پیدا کرده و در بدن جریان پیدا کنند، سم‌زدایی کند.

ماساژ میوفاسیال

آزادسازی میوفاسیال یکی از روش‌های ماساژ بافت‌های نرم است که هدف آن درمان درد و عدم حرکت‌پذیری عضلات در سیستم اسکلتی-عضلانی می‌باشد. در این روش در نواحی که با مشکل چسبندگی یا عدم حرکت پذیری بافت نرم مواجه هستند، فشار‌های ملایمی برای مدت زمان مشخص اعمال می‌شود. زمانی که گرفتگی این عضلات و بافت‌های نرم بطرف شود، جریان خون و عملکرد سیستم لنفاوی نیز بهبود پیدا می‌کند.

ماساژ نقاط ماشه‌ای (درمان تریگر پوینت)

تریگر پوینت نقطه‌ای در بافت عضلانی است که دچار تنش و گرفتگی شده و موجب احساس درد در همان نقطه از بدن یا نقاط دیگر می‌شود. ماساژ تریگرپوینت (یا نقاط ماشه‌ای) به طور خاص برای رفع درد ناشی از این نقاط طراحی شده. در این روش به صورت منفرد بر روی این نقاط فشار وارد شده و سپس این فشار رها می‌شود و این کار به صورت چرخه‌ای ادامه پیدا می‌کند.

ماساژ بارداری

ماساژ بارداری بسیار آرام و ملایم است و به همین خاطر هیچ آسیب به مادر یا کودک نمی‌زند. تمرکز ماساژ، بر روی نقاطی است که بیش از همه بر اثر بارداری تحت تأثیر قرار می‌گیرند، از جمله کمر و پاها. انجام این ماساژ موجب کاهش استرس و اضطراب مادر شده و دردهای معمول ناشی از بارداری (درد کمر و پا) را تسکین می‌دهد.

ماساژ کودکان

ماساژ بدن برای کودکان در هر رده‌ی سنی مناسب است. این ماساژ می‌تواند موجب آرامش نوزادان شود و همچنین عملکرد سیستم ایمنی را در بدن کودکان کاهش داده و از میزان استرس و اضطراب‌های آنان کم کند. همچنین ثابت شده است که انجام این ماساژ به بهبود تمرکز و خودکنترلی کودک در مدرسه کمک می‌کند و بنابراین این روش برای درمان کودکان مبتلا به ADHD بسیار مفید و مؤثر است.

ماساژ جای زخم سوختگی

ماساژ جای زخم سوختگی به بیمارانی که دچار سانحه سوختگی شده‌اند کمک می‌کند که با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنند. این ماساژ همچنین چگونگی بهبود زخم و تشکیل بافت جدید در جای زخم را کنترل می‌کند. ماساژ جای سوختگی، روشی مؤثر در بهبودی و  احیا کردن پوست است.

ماساژ سوئدی

هدف از انجام ماساژ سوئدی، آزادسازی سموم راکد تجمع یافته در تارهای عضلانی است. انجام این ماساژ موجب می‌شود گردش خون در بدن تا چهار برابر حالت عادی، افزایش پیدا کند. نتیجه‌ی گردش خون بهتر، رسیدن اکسیژن به عضلات و بهبود سطح انرژی در بدن است.

ماساژ تایلندی

در ماساژ تایلندی به بیمار کمک می‌شود که کشش‌های مختلفی را انجام دهد که این کشش‌ها موجب شل شدن عضلات و رفع گرفتگی می‌شوند. به بیماران توصیه می‌شود که برای انجام این ماساژ لباس‌های راحتی بپوشند  تا بتوانند در هنگام دریافت این ماساژ نهایت حرکت را داشته باشند. این ماساژ در عین حال که موجب ریلکس شدن می‌شود، به شدت بدن را تحریک کرده و سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

ماساژ با سنگ داغ

در این روش از سنگ‌های رودخانه‌ای که گرم شده‌اند استفاده می‌شود و این سنگ‌ها روی نقاط مشخصی از بدن قرار داده می‌شوند تا موجب ریلکس شدن عضلات شده و جریان خون را بهبود دهند. ترکیب این ماساژ با ماساژ دستی، روشی بی‌نظیر برای ریلکس شدن عضلات و کاهش درد است.

فرایند ماساژ درمانی


متخصصین ما معمولاً در ابتدا در مورد علائم بیمار، سوابق پزشکی او و انتظاراتی که از نتایج انجام ماساژ دارد، سؤال می‌کنند. همچنین ممکن است یک معاینه و ارزیابی فیزیکی روی بدن انجام دهند تا محل دقیق درد یا تنش عضلانی را تعیین کرده و متوجه شوند که در حین درمان، تا چه میزان می‌توانند فشار وارد کنند.

معمولاً بیمار لباس‌های راحت می‌پوشد و یا لباس‌های خود را درمی‌آورد و روی تخت مخصوص ماساژ دراز می‌کشد، متخصصین ما ممکن است در حین ماساژ از لوسیون روغن‌های مخصوص استفاده کنند تا میزان اصطکاک بین دست و پوست بدن بیمار را کاهش دهند. در برخی از موارد ممکن است بیمار در حالی ماساژ را دریافت کند که روی صندلی نشسته است. جلسه‌ی ماساژ درمانی تقریباً کوتاه است اما در مواردی ممکن است تا یک ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد.

بعد از ماساژ درمانی


بعد از ماساژ بدن شما احساس آرامش و تندرستی بیشتری دارید و در برخی موارد ممکن است احساس خواب‌آلودگی داشته باشید. ممکن است بعد از مدت زمان بسیار طولانی که درد داشته‌اید، احساس رهایی کنید. البته رهایی از دردهای مزمن که بر اثر انجام فعالیت‌های تکراری و مداوم ایجاد شده است، به چندین جلسه‌ی درمانی نیاز دارد. بعد از این که در ابتدا احساس راحتی و ریلکس بودن دارید، در ادامه انرژی کلی بدن شما افزایش پیدا می‌کند، توجه و هوشیاری شما بیشتر می‌شود و کارایی و عملکرد بدنی شما تا مدتی بسیار بالا‌تر خواهد بود.

عوارض و خطرات


ماساژ درمانی عوارض احتمالی بسیار کم و نادری دارد و در صورتی که توسط درمانگر ماهر و مجرب انجام شود و تمامی نکات ایمنی و جوانب احتیاط رعایت شوند، خطری به دنبال ندارد. مواردی که بروز آسیب‌های جدی ناشی از ماساژ گزارش شده است بسیار نادر هستند.

موارد عدم استفاده و نکات ایمنی


مواردی که باید در مورد آن احتیاط شوند عبارت‌اند از:

  • در افرادی که مبتلا به اختلالات خونریزی و پایین بودن پلاکت خون هستند و یا داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند باید از انجام دادن ماساژ شدید خودداری شود.
  • در نواحی که لخته خون، شکستگی، زخم باز و عفونت پوستی وجود دارد و یا استخوان‌ها ضعیف بوده یا به تازگی جراحی صورت گرفته نیز نباید ماساژ انجام شود.
  • هرچند به نظر می‌رسد که ماساژ درمانی به طور کلی برای بیماران مبتلا به سرطان خطری ندارد، اما معمولاً توصیه می‌شود که روی ناحیه‌ای که تومور سرطانی قرار دارد، هیچ فشار مستقیمی وارد نشود.
  • زنان باردار باید قبل از دریافت ماساژ بدن با دکتر فیزیوتراپی خود در این‌باره مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید